מסלולי לימוד

דף הבית » ביה"ס » מסלולי לימוד

מסלול חדש – מדעי ההנדסה והחלל

המסלול מבוסס על הגישה שטכנולוגיה היא מכלול מקצועות הנדסיים משולבי מדע הן בתחום התוכן והן בשיטות ההוראה.

המסלול מיועד לתלמידים בעלי יכולת לימודית  גבוהה המתכוונים להמשיך לימודיהם במגמת הנדסה ואווירו חלל או לתלמידים המתעניינים בתחומי הפיסיקה, התעופה והחלל.

מטרות הלימודים במסלול השש שנתי הינן:

1. לבנות את תשתית הידע בתחומי הנדסה ומדע.

2. לפתח יכולת לתכנון וביצוע מיזמים רב תחומיים ולרכוש את הכלים הנדרשים לכך.

3. לבנות תמונת עולם בין תחומית ולבצע העברה של שיטות חשיבה מתחום דעת אחד למשנהו.

4. לפתח יכולת ללמידה עצמאית ולמידת חקר ממאגרי מידע שונים.

5. לפתח מיומנות עבודה בצוות.

 

 

התכנית בחטיבת הביניים

מטרת התכנית במהלך הלימודים בחטיבה היא לפתוח בפני התלמידים את עולם ההנדסה, התעופה והחלל.

מחד, יעמיקו התלמידים את הידע במתמטיקה ובמדעים, ומאידך יחשפו לתכנים מתחום ההנדסה והחלל במסגרת שיעורי ההעשרה.

 

כיתה ז'

העשרה במתמטיקה – 2 ש"ש בהתאם לתכנית המדעית טכנולוגית

 

העשרה בפיסיקה – 2 ש"ש

מהו חומר: מבנה האטום; מסה, משקל;

צפיפות: מסה סגולית, משקל סגולי;

חישובי גופים: כדור, חרוט, תיבה, קובייה, גליל, פירמידה;

משמעות נקודת איזון, אופטימיזציה, שיווי משקל במצב סטטי;

לחץ: חוק פסקל, לחץ הידרוסטטי, לחץ מנומטרי, לחץ ברומטרי,  חוקי פסקל .

מצבי צבירה - גז, נוזל, מוצק; תכונות מכניות

אנרגיה - פוטנציאלית, חשמלית, קינטית, אלסטית, חום, גרוויטציונית;

חוקי שימור - אנרגיה, חומר (מסה), חוקי קירכהוף, ספיקה;

חוקי ניוטון,

 

יסודות האווירונאוטיקה  – 2 ש"ש

אטמוספרה: הרכב, משמעות, תכונות;

חוק ארכימדס, כוח עילוי וטיסה במבנים קלים מהאוויר

מכניקת זורמים: זרימה שכבתית וזרימה מערבולית, עקרון ברנולי

צמיגות - זורם, גז;

קווי זרם - שכבת גבול, זרימה למינרית, טורבולנטית, צינור ונטורי, מספר רינולדס;

הכוחות הפועלים על כלי טיס: עילוי, גרר, הדף, ביצועי המראה, נחיתה, שיוט

מבנים אווירודינמיים - מנהרת רוח, פרופיל אווירודינמי, היגוי כלי טיס

מכניקת טיס, בקרת טיסה, משטחי היגוי, שילוב מערכות בקרה להפעלת משטחי היגוי

מומנטים – חוקי מנוף; דרגות חופש במרחב; דרגות חופש למטוס; עלרוד, גלגול, סבסוד; מדפי היגוי

 

 

כיתה ח'

העשרה במתמטיקה – 2 ש"ש – בהתאם לתכנית המדעית טכנולוגית

העשרה בפיסיקה – 2 ש"ש

מבנה האטום, דיאגרמת מסיסות ומבנים גבישיים, טיפולים תרמיים

חוק הוק ודיאגרמת מאמץ (עיבור)-מעוות

תכונות הנדסיות של חומרים (חוזק למשיכה, גזירה, כפיפה, קשיות(

תכונות פיזיקליות של חומרים והקשר לבחירתם למבנים שונים

 

מבוא לאסטרופיזיקה – 2 ש"ש

מערכת השמש. גרמי שמים במערכת, מרחקים וגדלים במערכת;

השמש - מאפייניה, פעילות, המגנטוספרה

התמקדות בכדור הארץ, אטמוספרת כדור הארץ, נטייתו

כדור הארץ ומערכות ייחוס, תנועות כדור הארץ, הירח ופלנטת מרס (מושא החקר העכשווי)

הספרה השמימית, מסלולים בין-פלנטריים; חוקי קפלר

אסטרופיזיקה – חקר גופים, שיטות חקר, הכרת הספקטרום האלקטרומגנטי -אינטראקציה עם האטמוספרה

אפקט דופלר

 

כיתה ט'

העשרה במתמטיקה – 2 ש"ש – בהתאם לתכנית המדעית טכנולוגית

העשרה בפיסיקה – 2 ש"ש

יסודות התרמודינמיקה  -  מעבר חום, נצילות, אנתלפיה, אנטרופיה

תנע, מכניקה, תנועה סיבובית, כוח צנטריפטלי וצנטריפוגלי, אנרגיה כובדית, תאוצה;

קוסמולוגיה - התפתחות התיאוריות, המפץ הגדול, שכיחות היסודות הקלים, מבנה החומר ביקום, קרינה קוסמית, גיל היקום, התפשטות היקום (חוק הבל, יקום פתוח או סגור).

כוכבים (מהלך חיים), התמקדות בסופר נובה, חורים שחורים, ננסים

גלקסיות, חומר בין-כוכבי

 

מבוא לתעופה וחלל – 2 ש"ש

הנעת מדחף, הנעה סילונית ומגח סילון

התפתחות הטילים, הנעה רקטית

סוגי לוויינים בהתאם לייעודם

מסלולי לוויינים: לוויין גיאוסטטי, מיקרולוויינים

מערכות עיבוד וטיפול בנתונים - קידוד קובצי טלמטריה, הגנה מליקויים ושגיאות, מערכות הכוון חישה מרחוק, הנחיה, ניווט, טלקומוניקציה

חלוקה ואספקת חשמל, תאים סולריים, גנרטורים, קירור/חימום הגנה ממיקרו מטאורידים.

אדם בחלל - אתגרים סביבתיים, צורכי הגוף, קרינה, הסתגלות לחוסר משקל

תחנת החלל הבין-לאומית, תחנות בחלל

 

בחטיבה העליונה – מגמת הנדסה

מקצוע מדעי מורחב

 פיזיקה או ביולוגיה או כימיה ברמה של 5 יח'

 

מקצוע מוביל - מדעי ההנדסה 5 יח'

מקצוע זה מבוסס על גישה חדשנית בהוראת מקצועות הנדסיים. הלמידה נעשית בעזרת אנלוגיות והכללות. על ידי כך רוכש הלומד הבנה בין-תחומית ומסוגל להתבונן בהכללה רחבה ולהקיש ממנה על תופעות מקבילות בתחומי דעת הנדסיים ומדעיים נוספים. במקצוע "מדעי ההנדסה" נלמדים שלושה תחומי דעת:

אלגוריתמיקה

אלקטרוניקה

אווירו-חלל

 

מקצוע התמחות - פרויקט גמר ברמה של 5 יח'.

הפרויקט המבוצע ע"י צוותים של תלמידים. לב הפרויקט הוא פיתוח אב טיפוס טכנולוגי המשלב את הידע שנרכש במגמה.  מתכונת הפרויקט דומה במהותה למיזמים הקטנים שבהם עסקו התלמידים, אולם הפעם בוחרים התלמידים את נושא הפרויקט ומקדישים לו תקופה של כשנה.

 

מסלול חדש – מנהיגות בינלאומית-דיפלומטיה