מגמות בחטיבה העליונה

דף הבית » ביה"ס » מגמות בחטיבה העליונה

הפיזיקה היא המדע היסודי –היא עוסקת בתיאור המציאות ובהסבר עולם התופעות שסביבנו. 
לרבות מהתיאוריות הפיזיקליות שנלמדות במסגרת המגמה, יש יישומים טכנולוגיים חשובים שמשפיעים יום יום על חיינו: טלפונים סלולריים, חומרים רדיואקטיביים, מכשירי חשמל ביתיים, אולטרסאונד ועוד. ההשכלה הפיזיקלית מאפשרת להבין את העולם הטכנולוגי סביבנו. 

לימודי הפיזיקה מפתחים מיומנויות ניתוח וחשיבה ברמה גבוהה. מקצוע הפיזיקה משמש כמקצוע יסודי ובסיסי במסלולים אקדמיים שונים של מדעי הטבע וההנדסה בענפיה השונים.

נושאי הלימוד
מכניקה, חשמל ומגנטיות, קרינה וחומר. לצד הלימודים העיוניים מתבצעים ניסויים פיזיקליים במעבדת חקר.
הלימודים הם בהיקף של 5 יחידות לימוד.

תנאי קבלה:

לימודי מתמטיקה ברמה של 4-5יחידות לימוד.

מגמת כימיה מעניקה לתלמידיה יסוד איתן ללימוד מקצועות העתיד: הנדסה כימית, הנדסת חומרים, רפואה, ביוטכנולוגיה, מיקרוביולוגיה, הנדסה גנטית,   ננו-טכנולוגיה ועוד. תלמידי המגמה לומדים על תכונות החומרים, שוקדים על הבנת תופעות יסוד בכימיה, וחוקרים תהליכים כימיים בגופנו ובתעשייה. הלימוד נעשה אגב ניסויים כימיים ופרויקטים חדשניים, מקצתם לפי הצעת התלמידים. 

נושאי הלימוד
הלימודים בהיקף של 5 יחידות לימוד, מהן יחידה אחת של מעבדת חקר. הלימודים ביחידה זו נעשים בצוות, והתלמידים לומדים לאסוף מידע ולעבדו, לתכנן לפי העקרונות המקובלים בתחום, להסיק מסקנות וליישמן בחיי היום יום. 

השנה הוכנס לחקר ניסוי ברמה גבוהה, ובו התלמידים בוחרים את נושא החקר לפי נטיית לִבּבם, גם אם הנושא אינו כלול בתכנית הלימודים. התלמידים חוקרים את הנושא הנבחר לעומק, מתכננים את כל שלבי הניסוי בעצמם ועורכים לבדם את הניסוי. 

 

תנאי קבלה:

לימודי מתמטיקה ברמה של 4-5יחידות לימוד.

מגמת רפואה מהווה חלק מהמסלול השש שנתי "קדם רפואה" בכפר הירוק. 
המגמה מיועדת לתלמידים המתעניינים בנושאי רפואה ומחקר, ומאפשרת סביבת למידה חוויתית, אישית וקבוצתית. 

מקצוע "מדעי הבריאות" נלמד בהיקף של 5 יחידות לימוד ועוסק באנטומיה, בפיזיולוגיה ובקליניקה של מערכות גוף שונות.
תכנית הלימודים מורכבת מלימודים עיוניים ומלימודים מעשיים.
 

הלימודים העיוניים כוללים: התמחות במערכות שונות בגוף האדם, ובהן: קרדיולוגיה, המטולוגיה, פולמונולוגיה, אנדוקרינולוגיה, גינקולוגיה, נוירולוגיה, נפרולוגיה וגסטרואנטרולוגיה. 

הלימודים המעשיים כוללים:
1.קורס מד"א בהיקף של 60 שעות. בתום הקורס יקבלו התלמידים תעודת מגיש עזרה ראשונה ויוכלו להשתלב במערך ההתנדבות של מד"א כאנשי צוות באמבולנסים ובניידות טיפול נמרץ.

2. סיורים במחלקות השונות בבתי חולים, בהתאם לנושאי הלימוד.
הסיורים כוללים צפייה בהליכים רפואיים כגון: צנתורי לב ודיאליזות, וכן השתתפות בהרצאות מומחים המועברות על ידי סגל הרופאים של בית החולים.

3. למידה חוויתית במרכז לסימולציה רפואית בטכנודע בחדרה. במסגרת זו מתנסים הלומדים בעצמם בביצוע הליכים קליניים שונים כגון: טיפול בנפגעי תאונות דרכים, ליווי תהליך הלידה, ניתוח לב פתוח וכדומה.

היחידה לסימולציה רפואית בטכנודע בחדרה הוכרה על ידי חיל הרפואה כפלטפורמה לאיתור מועמדים המתאימים לעתודה אקדמית רפואית.

4. נתיחת איברים ממערכות הגוף הנלמדות במסגרת תכנית הלימודים לבגרות.

5. השתתפות בהרצאות באוניברסיטת תל - אביב, בתחומים רפואיים שונים ומגוונים כדוגמת אתיקה רפואית וחקר המוח.

6. אפשרות ללמידת חקר תוך הגשת עבודת גמר בתחום הרפואה.

7. לימודים עיוניים בהיקף של 5 יח"ל בנושאי אנטומיה, פיזיולוגיה, מחלות שונות ודרכי הטיפול בהן. 

התלמידים יכולים לבחור מן האשכולות הבאים:
אשכול א' – כימיה או הנדסת תכנה והנדסת אלקטרוניקה ומחשבים
אשכול ב' – פיזיקה או ביולוגיה מדעית
אשכול ג' – מדעי הבריאות


אפשר לבחור אשכול אחד, שני אשכולות או שלושה אשכולות, למעט מקצוע "מדעי הבריאות" המחייב לימוד של מקצוע נוסף מבין האשכולות האחרים (ביולוגיה, כימיה או פיזיקה).

לחץ כאן לצפייה בסרטון מקורס מד"א


ההמגמה מיועדת לתלמידים שלבם נמשך אל מדעי החיים, ומבקשים להעמיק את ידיעותיהם בתחום. במגמה התלמידים נחשפים למגוון תחומי מדעי החיים: גוף-האדם, בוטניקה, אקולוגיה, ביולוגיה של התא ועוד. הלימודים במגמה מקנים לתלמידים כלים ומיומנויות החיוניים ללימודים גבוהים במדעי החיים. 


במגמה שני מסלולים: ביולוגיה מדעית, ביולוגיה חקלאית


ביולוגיה מדעית
במגמה נלמדים נושאים מגוונים, בשילוב מעבדות ועבודות חקר.


נושאי הלימוד
פיזיולוגיה של גוף האדם, פרק התא בדגש גנטיקה מולקולרית, אקולוגיה ואיכות הסביבה.
הלימוד העיוני מלווה בדרכי הוראה מגוונות, עבודות מעבדה, עבודות חקר, סיורים, סרטים, מצגות ועבודות מתוקשבות. סביבת הכפר הירוק והמשק החקלאי הם מעבדה חיה בלימודי המגמה. 
החל משנת הלימודים תשע"ה למידת החקר מתבצעת בסביבת עבודה מתוקשבת-פרויקט ביוחקר ברשת, (יוזמה של "קדימה מדע" והפיקוח על הוראת הביולוגיה בארץ). המיזם מיישם הלכה למעשה את מיומנויות המאה ה-21 בסביבה חדשנית: למידת עמיתים, התמודדות עם פתרון בעיות, עבודה שיתופית, חשיבה יצירתית וביקורתית וכל אלה בכלים אינטרנטיים.

 

תנאי קבלה:

ציון 80 לפחות במדעים בסוף כיתה ט' והמלצת המורה למדעים 
לימודי מתמטיקה ברמה של 4 יחידות לימוד

 

 

 

מסלול זה מתמקד בנושאים רבים המקשרים בין ידע ביולוגי לבין מדעי החקלאות המתקדמים.
התכנית מציבה את לימוד הביולוגיה החקלאית בהקשר רלוונטי לחיי התלמידים ושואפת להקנות לתלמידים את היכולות לחקור את הטבע הסובב אותם ולהשתמש בו לטובת האדם תוך שמירה על איכות הסביבה.

נושאי הלימוד 
מבנה הצמח, צמח וסביבה, קרקע ומים, הזנה, הדברה, מחלות ומזיקים, כלכלה חקלאית ועוד. לצד הלימודיים העיוניים התלמיד נחשף למחקר מדעי- מעבדות, מפגש עם חוקרים מהתחום, סיורים במכון וולקני, במשתלות ובחוות חקלאיות. שטחי הכפר מהווים פלטפורמה ליישום הלימודיים העיוניים.

הלימודים במסלול זה בהיקף של 5 יחידות לימוד.

המגמה להנדסת תכנה מכשירה את בוגריה לפרדיגמות חשיבה מערכתיות ויכולת יישום של אלגוריתמים ומערכות מורכבות בעולם של טכנולוגיה עילית (היי-טק).


נושאי הלימוד
במגמת הנדסת תכנה יש שני מסלולי התמחות: תכנון ותכנות מערכות, והגנת סייבר. כל אחד מן המסלולים מקנה 10 יחידות לימוד.


מבנה הלימודים
 חלק ראשון-  5 יחידות לימוד במדעי המחשב מהוות בסיס לשתי ההתמחויות. תחום זה נלמד בכיתות י' ו-י"א. בתחום זה נלמדים יסודות התכנות בשפת     Java, בניית אתר אינטרנט עם גישה למסדי נתונים(לתלמידי תכנון ותכנות מערכות) שפות אסמבלי, ופייתון (לתלמידי ההתמחות- הגנת סייבר) ,מודלים חישוביים וטיפול בטיפוסי נתונים מופשטים. בצד הלימודים העיוניים התלמידים מתנסים בעבודה מעשית במעבדה. 
חלק שני- בכיתה י"ב התלמיד יגיש פרויקט בהיקף 5 יחידות לימוד באחת מההתמחויות: 
תכנון ותכנות מערכות: חיפוש פתרונות לבעיות אלגוריתמיות או לחלופין הוכחת אי-קיום פתרונות לבעיות אלה, ניתוח ותכנון של מערכות תכנה גדולות ומורכבות תוך כדי שילוב תחומי דעת שונים במחקר על התנהגות האדם והמכונה.
הגנת סייבר: מרחב הסייבר הוא המרחב המטפורי הנוצר מחיבור ישויות שונות מציאותיות וירטואליות - באמצעות מערכות מחשב ומערכות תקשורת. למערכות אלו, השפעה על חיי היום יום של כל אחד מאתנו, ופגיעה בהן עלולה להפריע למהלך החיים התקין.  בהתמחות זו התלמיד יתכנן ויחקור במרחב הסייבר, תוך כדי למידה ובחינה של האספקטים השונים המרכיבים מרחב זה.

תנאי קבלה:

התמחות תכנון ותכנות מערכות - לימודי מתמטיקה ברמה של 4-5יחידות לימוד.

התמחות הגנת סייבר- 
לימודי מתמטיקה ברמה של 5 יח"ל.
 לימודי 5 יחידות באחת מהמגמות פיזיקה, ביולוגיה, כימיה

 

 


לימודי המגמה משלבים יסודות מדעיים רלוונטיים בתחום הטכנולוגיה העתידית, מחשבים ומערכות אלקטרוניות.


נושאי הלימוד
אלקטרוניקה, מערכות חשמל, שפת  C, מיקרו בקר - ארדואינו, תכנון והפעלה של מעגלים אלקטרוניים באמצעות שפת מחשב.
נוסף לבחינות בגרות בהיקף של 5 יחידות לימוד, יגישו התלמידים פרויקט בהיקף של 5 יחידות לימוד, שיכלול תכנון, בנייה והפעלה של מעגלים אלקטרוניים באמצעות מחשב.


תנאי קבלה
לימודי מתמטיקה ברמה של 5-4יחידות לימוד.

 מגמת אמנות היא מגמה הומניסטית עשירה בתכנים תרבותיים. המגמה חושפת את התלמיד לקשת תחומי האמנות הפלסטית ציור, רישום, פיסול ואדריכלות, ולמדיה דיגיטלית בדגש אמנות. הלימוד, העיסוק וההתנסות בתחומי האמנות מפתחים את הסקרנות, מפתחים יכולת ביטוי עצמי אישי, מאפשרים העמקת המודעות העצמית ומחדדים את ההתבוננות בסביבה. הלימוד מעניק כלים אינטלקטואליים ואסתטיים לחשיבה ביקורתית, להתבוננות ולבחינה מחדש של העולם. 
התלמיד רוכש ידע תיאורטי בתחומי האמנות, ומשלב התנסות מעשית – ידנית, ממוחשבת ומתוקשבת. תלמידי המגמה זוכים לליווי צמוד ותומך של מורי המגמה, יוצאים לסיורים במוזיאונים ובגלריות ומשתתפים בימי שיא, המכוונים לטפח את כישוריו האישיים והייחודים ולהובילו לפיתוח סגנון יצירה אישי.

נושאי הלימוד
תולדות האמנות והבנתה שפת האמנות והבנת משמעויות היצירה, 
תולדות האמנות מהתקופה הפרה-היסטורית ועד המאה העשרים. 
סדנה מעשית
תלמידי המגמה מתנסים בתחומי האמנות הפלסטית: ציור, רישום, פיסול, צילום, אדריכלות ומדיה דיגיטלית בדגש אמנות. העבודה בסדנה נעשית בליווי של אמנים-מורים, וכל תלמיד זוכה בה ליחס אישי.
בכיתה י"ב כל תלמיד בוחר תחום חקר ומציג את התוצר בתערוכה קבוצתית.  

המגמה מתאימה לכל תלמיד המעוניין בתחום. היעדר נסיון אינו מהווה מכשול 
בקבלה למגמה.

 

תנאי קבלה:

ריאיון אישי
תיק עבודות